Добрий вечір Тобі, пане господарю! Традиції Щедрого вечора та Богоявлення.

 

Час минає, традиції забуваються, погляди змінюються, але звичка у період Різдвяних свят двічі готуватися до Святої вечорі залишається. Вперше, 6 січня – напередодні Різдва, та вдруге 18 січня – у переддень Богоявлення Господнього, або, як у народі кажуть, Йордану чи Водохрещі. Саме у цей вечір заведено “застеляти столи” та ставити дванадцять пісних страв. Дехто ж Щедрий вечір відзначає 13 січня на Старий-Новий рік.

 

Для того, щоб переосмислити та згадати, можливо й краще зрозуміти специфіку Щедрого вечора та Богоявлення Господнього розмовляємо із о. Йосафатом Михайлом Фітелем, ЧСВВ.

  1.   Що несе в собі Свята, або ж Щедра вечеря?

     Надвечір’я  Богоявлення Господнього полягає у родинно пережитому часі, спільному приготуванні та проведенні цієї вечері. Подібно, як на Святий, так і на Щедрий вечір, ми підготовляємося. Мова йде про духовну підготовку, творення чистого серця. Не лише всій родині, а й кожному зокрема потрібно внутрішньо глибше осмислити майбутню подію. Варто також пам’ятати, що у цей день потрібно дотримуватися строго посту. Саме у цей час людина зосереджується на роздумі Слова Божого та станом свого серця. Примирення з Богом та ближніми повинно стати результатом усіх роздумів.

 

     2.  З чого потрібно починати Надвечір’я Богоявлення?

   Найперше починаємо із молитви та приходу до храму, щоб взяти участь у Царських часах. Не забуваймо, також про святу літургію, після закінчення якої буде освячення води на Щедрий вечір. Цю воду ми приносимо додому та окроплюємо нею домівки та господарку, аби всяка нечисть та всяке зло відступило.

 

    3.  Із особистого досвіду знаю, що на основі цієї освяченої води найстарша особа в сім’ї повинна замісити рідке тісто та зробити знак хреста над кожними дверми. Чи чули Ви щось про таку традицію?

   Так, в багатьох регіонах поширене таке зображення хреста, дехто це робить саме із Йорданською водою. Також дуже поширеною є традиція, коли молоді дівчата до Богоявлення вишивають хрестики та вішають їх по домівці.

 

  4.  Чи є відмінності у традиціях проведення Святого та Щедрого вечора?

  Відмінністю є те, що сідаючи до столу вперше, ми споживали проскуру. А зараз, основним елементом є освячена вода, яка стоїть посеред дванадцяти страв разом із кутею.

Хід самої Вечері. Найстарша особа запалює свічку, на столі 12 страв, освячена вода і ялинка, як символ, усі моляться (зазвичай, Отче наш, Богородице Діво, Вірую), було б навіть дуже добре прочитати тропар та кондак празника Богоявлення, а також Євангеліє про Хрещення Ісуса Христа в Йордані, сідаємо до спільної вечері, яка плавно переростає у щедрівки. Таким чином, ми є учасниками та передавачами цієї події.

 

      5.  Чим відрізняються колядки від щедрівок?

    У щедрівках є побажанням добра, діленням дарами любові, тепла, миру. Колядки ж є формами відображення молитов та констатації народження Ісуса Христа.

 

    6. Чи має Богоявлення Господнє символічне значення, навантаження?

   Звичайно, дуже цінною та глибинною для християн є благодать об’явлення, адже ми бачимо наскільки Бог любить людину, адже Він відкривається. Саме це є символом віри, надії та глибокого довір’я. Пам’ятаймо також, що вода є освячена благодаттю Святого Духа і має цілющі властивості для оздоровлення нашої душі та нашого тіла.

Освячення води на Богоявлення є символом приходу Божого та зближення із людьми.

 

Завершення першого циклу Різдвяного святкування празником Богоявлення Господнього є приводом для того, щоб вітатися “Христос охрестився” – “У річці Йордані” або “Славімо Його”, та “Христос на Йордані” – “Славімо Його”, а також не забуваймо про звичне вітання – “Христос ся рождає”, або “Христос народився” – “Славімо Його” аж до Стрітення.

Смачної куті!

ДЯКУЄМО ЗА ТЕ, ЩО ВІДВІДАЛИ НАШ САЙТ, ЗА ДОВІРУ І ЗА УВАГУ!!!

КОМУСЬ БУЛО Б ВИГІДНО, ЯКБИ МИ МОВЧАЛИ!

Редакція сайту не несе відповідальності за достовірність розміщеної інформації, і не має можливості перевіряти достовірність розміщеної інформації.
Думка редакції сайту може не співпадати з думками авторів статей, чи коментарів.